top of page
  • Mauro Watrin

LZI FT verlegt grenzen met zijn collectief Eurosonic: “We willen Europa op de kaart zetten”




De Brusselse LZI FT is al enkele jaren op avontuur in de Belgische underground hip hop scene. Van een jonge producer evolueerde LZI tot een charismatische stem in de hedendaagse rage- en trapsound. Zijn queeste is echter ver van compleet. De ambitieuze rapper-producer heeft twee nieuwe albums op de agenda staan. Ook mikt hij op internationaal publiek met zijn collectief Eurosonic

 

Louis Voet, die schuilt achter de artiestennaam LZI FT, groeide op in Asse, nabij Brussel. Dankzij zijn vader kreeg hij in zijn kindertijd met de paplepel een brede waaier aan muziekstijlen mee. “Mijn papa heeft mij in allerlei soorten muziek ondergedompeld”, vertelt LZI. Als kind werd hij geïnspireerd door pop- en punkrock bands zoals Tokio Hotel en Green Day, die hem in 2017 aanzetten tot producen: “In het begin luisterde ik meer naar mijn gevoel, en maakte ik eerder indierock type muziek.”

 

Niet veel later dook LZI in de studio met de Antwerpse trapartiest Matt Wxsted, waarvoor hij regelmatig zou gaan producen. Rond deze periode startte hij ook zelf een carrière als rapper: “Na een jaar producen, en na Matt te leren kennen, ben ik mezelf beginnen opnemen.” Doorheen 2018 en 2019 bracht LZI zijn eerste singles en mixtapes uit als rapper. Hij combineerde emotionele teksten met zachte trap instrumentals, gelijkaardig aan de sound van zijn kompaan Matt Wxsted. 

 



LZI FT & Matt Wxsted (Fire Is Gold, 2019)

Tijdens de coronapandemie werd LZI voor het eerst geboekt om te performen op een zomerfestival in Asse. “Ik ben eigenlijk heel lucky geweest,” merkt LZI op, “via via hoorden de mensen van dat festival dat ik muziek maakte.” Hier stootte LZI echter op een obstakel: “Het was meteen voor 200 man, dat was al een hele stress,” vertelt hij, “maar toen besefte ik ook dat ik eigenlijk geen songs had om live te doen.” In de twee weken voor zijn show besloot LZI om meer energieke liedjes op te nemen. ”Dat is een groot keerpunt geweest in m’n carrière, ik besefte dat m’n muziek wel cool was, maar niet dansbaar.” 

 

Sindsdien blijft LZI zijn sound verfijnen en zijn positie in de Belgische rapscene verstevigen. “Ik heb de laatste jaren heel veel bijgeleerd door omringd te zijn met mensen die me pushten om een hoger niveau van muziek te bereiken,” legt hij uit, “door de muziekindustrie beter te ontdekken heb ik veel bijgeleerd.” Intussen werkt hij geregeld samen met artiesten zoals Rare Akuma en Chuki Beats, enkele van de grootste namen uit de Belgische hip hopscene. Onlangs tekende LZI bij 32WORLDWIDE, het platenlabel waar Chuki de leidende rol speelt.

 

LZI zit nooit stil. In de studio lijkt hij zich thuis te voelen: vorig jaar bracht hij maar liefst drie volledige albums uit. Dit oeuvre uit 2023 leunt voornamelijk aan bij de moderne rage sound: een driftige vorm van trap getypeerd door luide bassen en scheurende synthesizers. LZI liet zich inspireren door rage- en trapartiesten zoals Yeat, Zelly Ocho, UnoTheActivist, Lil Uzi Vert en Playboi Carti. Producen doet LZI trouwens ook nog steeds. Artiesten zoals Pi’erre Bourne, en de Nederlandse producers Flansie en star boy, vormen hierbij een grote voedingsbron voor zijn creativiteit. Ook van de Amerikaanse producer Nick Mira, die beats maakte voor rappers zoals Juice WRLD, leerde LZI veel. “Nick Mira heeft producen heel toegankelijk gemaakt,” vertelt LZI, “omdat hij toont wat hij doet op livestreams.” LZI heeft zijn producing skills intussen grondig gefinetuned en hij heeft een helder beeld van wat voor beats hij precies wil maken. “Ik probeer niet te complexe zaken te maken,” zegt hij, “ik creëer liever een beat door een aantal sounds te combineren die goed met elkaar matchen.”

 

LZI’s plannen voor de volgende maanden zijn alvast gesmeed. Hij heeft twee nieuwe projecten op de agenda staan: een mixtape in mei en een gloednieuw album in de zomer.

Zijn lentemixtape zal bestaan uit liedjes die hij tussen januari en maart heeft opgenomen. “De mixtape is eigenlijk klaar, en zal true2myself heten”. Net zoals met zijn vorige projecten, verhult LZI zijn album in een concept. “Mijn computer crasht, en ik realiseer dat ik zonder mijn computer niet zo veel ben, dat is het idee achter true2myself”, legt LZI uit. Ook in zijn vorige albums luvlziluvmoney en Graduation incorporeerde LZI een overkoepelend idee. Met luvlziluvmoney, bijvoorbeeld, verwijst LZI naar het hip hoptijdperk van 15 jaar geleden. In deze periode kon je als hip hophead naar websites surfen om gratis mixtapes te downloaden. “Ik wilde echt een mixtape maken zoals vroeger, met de kenmerken die typisch zijn aan die tijd”, legt hij uit. LZI hecht dan ook veel waarde aan de geschiedenis en de cultuur van de muziek die hij maakt. “In België doen weinig mensen research,” zegt hij, “veel mensen doen wat ze willen, maar daar zit niet vaak een idee achter.”

 




LZI verwerkte alvast nieuwe elementen in true2myself, die nog sterker tot uiting zullen komen in zijn zomeralbum. “Tijdens alle albums die ik uitbracht was ik op zoek naar mijn muzikale identiteit,” vertelt hij, “met dit album van de zomer is het gewoon, oké, dit is LZI, dit is hét album.” Daarom drukt LZI zijn persoonlijke stempel op dit album: “ik ben erg gefocust op het vinden van m’n eigen sound.” De nieuwe sfeer die hij zal brengen wordt minder geïnspireerd door rage, maar eerder door de popartiesten die de radio tussen 2008 en 2012 domineerden. “Kesha, Lady Gaga, Taio Cruz, Katy Perry, … Mijn album gaat geïnspireerd zijn door die periode van muziek.” Deze nieuwe sound is LZI nog volop aan het samenstellen: “Ik ga elementen daaruit nemen, en dat vervolgens in een nieuw plaatje steken om er trap van te maken.” 

 

Naast nieuwe muziek gaat LZI ook verder aan de slag met zijn collectief Eurosonic. “Je kan niet wachten op een initiatief,” zegt hij, “je moet zelf initiatief nemen.” Met Eurosonic verzamelde LZI vrienden, business partners, en muzikanten om samen te werken. “Ik zie verder dan landsgrenzen heen,” legt hij uit, “de bedoeling is om uit te breiden en Europa op de kaart te zetten op vlak van muziek.” LZI wilt de taalbarrière breken en Europees talent in de verf zetten. “Ik wil niet in België groot worden, nee, ik wil in Europa groot worden”, vult hij aan. Met die filosofie probeert hij ook de Verenigde Staten te bereiken, waar Chuki Beats momenteel verblijft en zijn Europese muzikanten verder promoot. “Chuki pusht Euro nu in Amerika,” zegt LZI, “en dat werkt, want Europa is bijna een exotisch concept voor veel Amerikanen.” We zullen dus ongetwijfeld nog van de getalenteerde LZI en zijn Eurosonic horen. “We hebben dromen en we werken ervoor.”







Comments


bottom of page